dinsdag 18 september 2018

Courgettes, courgettes, courgettes......

Ik loop hopeloos achter met mijn courgette blogjes, want er komen er echt nog ( veel?) meer. Maar de courgettesoepfietsdag luidde onze vakantie in, en afgelopen week zijn we dan ook echt weggeweest. Dus geen tijd om te bloggen.

Maar goed, het lijkt er op dat ik voorlopig even aan de (gele) courgette verslaafd ben. Zo heb ik vorige week op een verrassingsfeestje/barbecue een gegrilde courgette salade gemaakt. Zalig gewoon, en helaas ontbreekt de foto, want ik kan je vertellen, die was het eerste op! Uiteraard had ik mijn courgettes weer bij Van Vliet gehaald. 

Om echter een beetje verder te gaan waar ik gebleven was, vlak na de fietstocht heb ik een al lang door mij gekoesterde wens in vervulling laten gaan. En heb ik een Spirelli gekocht.

Uiteraard heb ik daar gelijk flink mee geëxperimenteerd! Eerst een courgette-spaghetti-salade. Zoals je op de foto kunt zien, komt het recept van Smulweb, maar ik kan hem helaas niet meer vinden. Al weer te lang geleden. Maar de oplettende lezer weet inmiddels dat ik een recept slechts als richtlijn gebruik. Dit recept heb ik overigens aardig aangehouden, wat ik als ik het nog eens ga maken niet meer doe! Zowel in de courgetti ( zoals courgettespaghetti schijnt/blijkt te heten) als in de te roosteren paprika en tomaatjes werd een flinke hoeveelheid knoflook/chili olie gebruikt, wat het naar mijn smaak iets te heet maakte. 


Het was gelukkig niet zó heet, dat het niet smaakte. Maar laten we niet op de smaken zaken vooruitlopen. De courgetti maken, zelfs met het makkelijke machientje, was eerst best nog wel een beeeetje een uitdaging. Dit blog heet dan ook niet voor niets Kookkluns 2.0. Ik ben namelijk niet echt handig met keukenmachines..... Gelukkig heb ik in de vorm van mijn partner een prima souschef, die wel errug handig is met apparaten en snijden enz. We kunnen goed samen koken en de verdeling van de taken zorgt eigenlijk nooit voor problemen. Voor het nettere snijwerk wend ik me sowieso altijd tot mijn partner, en het bedienen van keukenmachines ook meestal.




Dit was dan zo'n beetje het resultaat. Zoals ik al schreef was het een beetje aan de hete kant, maar toch heerlijk. Nou ben ik gek op salades in alle soorten en maten, dus ik had ook niet anders verwacht.

 Ik zal nog even de ingrediënten die ik gebruikt heb benoemen. Ik laat het verder dan aan ieders smaak over om te combineren, en de hoeveelheid van alle ingrediënten te bepalen.



Courgette
Paprika
Cherry tomaatjes
Kalamata olijven
Rucola
Feta ( ik had nog mozzarella liggen)

Balsamico azijn
Honing
Knoflook/chili olie( had ik bij de Xenos gekocht, maar is volgens mij ook erg makkelijk zelf te maken)
Zout en peper

Courgetti met wat knoflook/chili olie en provencaalse kruiden wegzetten. De paprika en de tomaatjes in de oven beetje roosteren, ook met wat knoflook/chili olie, zout en peper naar smaak. Kaas aan stukjes snijden, evenzo de olijven. Met de balsamico azijn en honing ( en wat olie) een dressing maken. In een grote schaal alles door elkaar mikken, en klaar is Klara. 

Dit zijn toch nog steeds stiekem een beetje mij lievelingsrecepten. Niet te veel werk, maar een overload aan smaken!

De volgende dag hebben we nogmaals courgetti gegeten, maar met een zalige eenvoudige bolognese saus (uiteraard van zelfgemaakte passata, met tomaten van de Naaldwijkse weg). Op naar de volgende gespirelliede groente..... Want ik ga uiteraard van alles door mijn prachtige machientje draaien.

PS Mocht iemand willen dat ik zijn of haar recept met bijbehorend blogje uitprobeer... Ik hou me aanbevolen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Goede voornemens

Heb je dat ook wel eens? Dat je heel goed weet dat je al een hele poos op het verkeerde pad loopt? Maar dat je te lui/makkelijk bent om er ...