woensdag 5 september 2018

Bewustwording.....

Ik hoop echt dat ik het vol ga houden, want het courgettesoepfietsen heeft heel wat los gemaakt. Nadat ik Marja een mailtje had gestuurd met een link naar mijn blog kreeg ik een zeer uitgebreide mail terug. Ze had erg genoten van mijn enthousiaste verhaal, maar gaf ook reactie op mijn flesjes water verhaal. Zij vond mijn kritiek van de aan ieder geleverde plastic flesjes iets om over na te denken, maar heeft zelf ook een interessant blog geschreven over water. 

Eten, voeding. Iets waar we dagelijks mee te maken krijgen. En het lijkt duidelijk als we zeggen dat je "gezond"moet eten. Goede voeding is belangrijk. Maar, zoals één van de meefietsers zaterdag al vroeg: "Wat is dan gezond?"

Tja, en daar heb je direct de allermoeilijkste vraag mee te pakken. Want er gaan vele verhalen over wat gezond zou zijn, en wat al dan niet goed voor je is. Zelf ben ik daar tegelijkertijd nuchter en sceptisch in. Geld is en blijft toch een hele grote factor in dit geheel. En dan heb ik het even niet over het geld wat een consument te besteden heeft aan eten, maar over het grote geld. Mensen willen hun product verkopen, en daar hoort een vorm van propaganda reclame bij. Een klein voorbeeld, misschien wel één van de bekendste hiervan is: melk gezond versus melk ongezond

Nou moet ik helaas wel bekennen dat ik toch wel een beetje een bourgondiër ben. Ik lust eigenlijk zo'n beetje alles. Gelukkig ben ik er achter dat super gezond ook verschrikkelijk lekker kan zijn, dus dat scheelt al de helft. Maar verder ben ik toch nog steeds maar één (of misschien wel een paar meer) stap verwijderd van die makkelijke kokkin, die eerst eigenlijk het liefst at wat door een ander bereid was. Ik geef toe dat ik het verschrikkelijk moeilijk vind om echt gezond voor mezelf te zorgen. Naar mijn idee moet ik dan echt nog té veel laten staan van de dingen die ik gewoon echt super lekker vind.

Maar wie weet. Gaat dit blog een zoektocht naar dat evenwicht worden, een aanzet tot een gezonder leven, tot minder pijntjes en mankementen die het ouder worden toch al met zich mee brengen.

Bewustwording is denk ik wel het sleutelwoord in deze. Niet gelijk denken, ach, het zal wel, maar lezen, luisteren, en vooral proeven in dit geval!

Nog even terugkomend op het flesjes water verhaal. Het drinkwater in Nederland is van hoge kwaliteit, en daar wordt door de drinkwaterbedrijven veel aan gedaan. Maar ook hier speelt uiteraard het grote geld een kleine rol. Wat wil de consument er voor betalen en hoe eerlijk zijn de door de regering gestelde normen. Als ik eerlijk ben proef ik eigenlijk nooit het verschil tussen kraanwater en diverse bron watertjes, ook zo proefde ik geen verschil toen ik Aquadraat dronk. Misschien ook voornamelijk omdat ik mijn water het allerliefst zo gekoeld mogelijk drink. En misschien ook wel omdat mijn smaakpapillen door alles wat ik nog steeds eet en drink nog niet zo verfijnd zijn. Wie zal het zeggen.

Mijn zoektocht is begonnen, en ik lees graag (liefst opbouwend!) kritische reacties en aanvullingen op mijn blog.

2 opmerkingen:

  1. Leuk stukje! Bewustwording is een van de mooiste stappen die een mens zichzelf kado kan geven, maar ook meteen een van de engste. Het haalt je uit je comfortzone qua eigen overtuigingen en patronen. Zo ook bijvoorbeeld over het water en het feit dat het in flesjes wordt gestopt. Ik ben er ook nog niet over uit. Veel onderzoeken lijken vaak toch weer 'gesteund' door big-money en zo komen maar met kleine stapjes vooruit. Ik heb sinds een tijd een waterfilter en proefde pas het verschil toen ik weer eens gewoon leidingwater dronk. Wat voel ik mij daarna rijk als ik weer mijn eigen water kan tappen! Maar hoe doe ik dat onderweg? Of op vakantie? Uit de kraan of uit flessen? Kortom, bewustwording lost geen vragen op, het geeft er alleen maar meer. Alleen wat bewustwording ook doet, is dat je steeds leuker gaat vinden om met die vragen beig te zijn... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Gerard voor deze leuke reactie, en inderdaad, bewustwording roept vaak meer vragen op, maar dat is juist het leuke eraan vind ik. Ben altijd al nieuwsgierig aagje geweest, en vind wat dat betreft dit internet-tijdperk geweldig. Heb vaak het gevoel de bibliotheek in mijn zak te hebben, en ik zoek ook met forse regelmaat van alles en nog wat op. Leuk om te lezen dat je het verschil van de smaak van water eigenlijk pas begon te proeven toen je weer "gewoon" leidingwater ging drinken. Ik den dat er nog een hele wereld voor me open kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Goede voornemens

Heb je dat ook wel eens? Dat je heel goed weet dat je al een hele poos op het verkeerde pad loopt? Maar dat je te lui/makkelijk bent om er ...