donderdag 24 januari 2019

Goede voornemens

Heb je dat ook wel eens? Dat je heel goed weet dat je al een hele poos op het verkeerde pad loopt? Maar dat je te lui/makkelijk bent om er van af te stappen, en de goede weg op te zoeken.

Ik denk dat dat zo'n beetje opgaat voor mijn 2018. Vijf september heb ik nog een mooi stukje over bewustwording geschreven, waaruit blijkt dat ik echt wel wist dat ik niet goed bezig was, maar echt het roer om, dat kreeg ik dan toch net nog niet voor elkaar.

Oud en Nieuw diner
Ja, genieten moet je altijd, maar van bepaalde zaken toch echt met mate, en die balans was bij mij al enige tijd ver te zoeken. Niet dat ik echt zocht, want zoals ik al zei, ik was de goede weg al een poosje uit het oog verloren. Wat dus geresulteerd heeft in 13 weer gevonden kilo's van de 23 die ik succesvol kwijt was geraakt.

Als je eigenlijk alleen nog maar depressief van je eigen gewicht wordt, valt er natuurlijk niet zo veel meer te genieten. Je voelt je bij iedere heerlijke hap, en lekkere slokje dat je naar binnen werkt meer en meer schuldig, om over mijn arme gewrichten,die steeds harder gingen protesteren, maar te zwijgen, .

Duidelijk! Het roer moet om!

En dat heb ik gedaan, en hoe. Ik heb december als laatste ongezonde maand maar over me heen laten komen en ben januari onvervalst met heel veel goede voornemens begonnen. De eerste is IkPas ( 30 dagen geen alcohol), die prachtig aansluit bij mijn volgende , nl weer afvallen. De vorige keer is me dat heel goed gelukt met het oudduitse FDH dieet ( Fresse Die Helfte, vrij vertaald dus VDH, vreet de helft). En ik ben  weer lid geworden van een sportschool.

Dit alles heeft nu al resultaat, en hoe. In een goede 3 weken ben ik reeds 5 kilo kwijt. Ik weet het, de eerste gaan het hardst, straks gaat het langzamer, maar dat maakt niet uit. In principe heb ik mezelf een jaar de tijd gegeven weer 15 kilo kwijt te raken.

Twee keer in de week sportschool, iedere avond na het eten rondje wandelen, en niet te vergeten, gezond en calorie-arm koken. Want voor mij werkt het ouderwets calorieën tellen het beste. Dit met behulp van de myfitnesspal app, omdat ik daarin recepten kan zetten, die automatisch worden omgezet in calorieën per portie.


En zo kom ik weer bij dit blog terecht, want ik wil natuurlijk ook van mijn tegenwoordig grootste hobby blijven genieten; Koken!Ik vind het gewoon nog steeds leuk om te experimenteren in de keuken, en nu dan uiteraard met een zo calorie-vriendelijk resultaat. Dus hier volgt mijn eerste recept:

Rösti ovenschotel                                         voor 2 porties á 581 of 3 porties á 387 calorieën

200 aardappelen
1 ei
200 gr mager rundergehakt
150 gr prei
250gr champignons
150 gr paprika
300 gr tomaat
150 gr ui ( eigenlijk 2x 75 gr)
50 gr geraspte kaas
15 gr iedere dag vloeibaar ( bak en braadboter uit de fles)



Prei, champignons ui en paprika in gewenste grootte snijden, en met gehakt in de pan braden. Naar smaak kruiden toevoegen. Ik heb er dit keer gerookte paprikapoeder en "pilzgewürrzzubereitung" door gedaan. Maar dat laatste is niet in Nederland te krijgen helaas, dus wat dat betreft kun je er in gooien wat je denkt dat lekker is ( denk aan kerrie, of misschien zelfs wel tacokruiden o.i.d.) Als laatste de gepelde en in blokjes gesneden tomaat toevoegen.



Dit alles in een ovenschotel .......


Ei kloppen met beetje zout en peper, de helft van de gesnipperde ui, en de heel kort gekookte aardappelspirelli door elkaar roeren. Als je geen spirelli machine hebt kun je de aardappel natuurlijk ook gewoon raspen.


En dat over de gehakt/groentenmix heen in de de ovenschotel, de 50 gram geraspte kaas er overheen, en dan nog een haalf uurtje of zo in de oven op 180 graden ( tot er een mooi bruin korstje op zit en de aardappels gaar zijn.




Overigens zijn alle hoeveelheden bij benadering, want ik gooi geen halve uien, tomaten enz. weg. Aanvankelijk had ik dit voor 2 porties bedacht, maar het was zo'n volle schotel dat ik er maar een derde van heb gegeten. Vriend vond dit niet heel erg en heeft de rest opgegeten. Maar voor een volwassen vent is een avondmaaltijd van 774 calorieën ook niet echt te veel.

Ik ga mijn best doen om regelmatig mijn calorie-arme maaltijden te delen, in de hoop dat ze in de smaak vallen. Want zoals ik deze laatste maand weer gemerkt hebt. Genieten kun je echt ook met mate!

1 opmerking:

  1. Als je gehakt rul bakt kan je deze beter eerst kruiden heb ik geleerd van mijn leraar op de kookopleiding. Inmiddels pas ik het toe en inderdaad het smaakt beter.

    BeantwoordenVerwijderen

Goede voornemens

Heb je dat ook wel eens? Dat je heel goed weet dat je al een hele poos op het verkeerde pad loopt? Maar dat je te lui/makkelijk bent om er ...